Yleiset ehdot

Kuluttajille tapahtuvaa myyntiä koskevat yleiset ehdot

Yhteystiedot Duab:

Sähköposti: info@duab.fi

Osoite: Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB, Box 102, Södra vägen 3, 383 34 Mönsterås, Ruotsi

Ruotsalainen Y-tunnus (Org. nr): 556395-8809 

ALV-numero: VAT SE 556395880901

Yleistä

Näitä Yleisesiä Ehtoja (jäljempänä Ehdot) sovelletaan Duabin (jäljempänä Myyjä) ja kuluttajan (jäljempänä Asiakas) väliseen tuotteiden ja muun irtaimen omaisuuden myyntiin Myyjän verkkosivuston (jäljempänä Verkkosivusto), puhelimen, sähköpostin tai muun välineen kautta. Oston yhteydessä syntyy sopimus Asiakkaan ja Myyjän välille.

Tehdäkseen ostoksia Verkkosivuston kautta on Asiakkaan oltava 18 vuotta täyttänyt. Myyjä ei salli Suomen lainsäädännön mukaisesti alle 18-vuotiaiden henkilöiden tehdä luotto-ostoksia. Alaikäiset voivat huoltajan luvalla tehdä sopimuksen Myyjän kanssa.

Tuotetiedot

Myyjä pidättää oikeudet mahdollisiin virheisiin Verkkosivustolla tuotekuvausten ja -kuvien suhteen, esimerkiksi virheet tuotekuvauksissa tai teknisissä tiedoissa sekä virheet julkaistuissa hinnoissa. Asiakkaalla on aina oikeus reklamoida tuotteesta, jos siinä on virhe.

Asiakastiedot

Rekisteröityessään käyttäjätilin haltijaksi tai tehdessään ostoksia Verkkosivustolla Asiakasta pyydetään antamaan tiettyjä henkilötietoja. Asiakas vastaa kaikkien tietojen oikeellisuudesta ja täydellisyydesta, ja on vastuussa virheellisistä tiedoista. Asiakkaan henkilötietoja käsitellään Myyjän tietosuojakäytännön mukaisesti.

Asiakas vastaa siitä, ettei kukaan muu pääse käyttämään Asiakkaan kirjautumistietoja. Asiakas ei saa luovuttaa käyttäjätunnustaan ja salasanaansa asiaankuulumattomalle henkilölle, ja varmistaa, että nämä tiedot säilytetään siten, että asiaankuulumaton henkilö ei pääsen niihin käsiksi. Asiakkaan on välittömästi ilmoitettava Myyjälle, jos epäilee että asiaankuulumaton henkilö on saanut pääsyn Asiakkaan salasanaan.

Mikäli Myyjän epäilee, että Asiakas käyttää väärin käyttäjätiliään tai kirjautumistietojaan tai että Asiakas muutoin rikkoo Ehtoja, on Myyjällä oikeus keskeyttää Asiakkaan toiminta. Myyjällä on myös oikeus antaa Asiakkaalle uudet kirjautumistiedot.

Hinnat

Tilauksissa Verkkosivuston kautta voimassa ovat ne hinnat, jotka on ilmoitettu Verkkosivustolla. Hinnat ilmoitetaan euroissa, ja näytetään joko arvonlisäverollisina tai ilman riippuen Asiakkaan valinnasta. Hintoihin ei sisälly maksutapa- tai rahtikuluja, jotka ilmoitetaan erikseen.

Tilaus

Asiakkaan on hyväksyttävä Ehdot suorittaakseen ostoksensa loppuun Verkkosivustolla. Hyväksyessään Ehdot Asiakas sitoutuu noudattamaan Ehtoja kokonaisuudessaan sekä vahvistaa lukeneensa Ehdot sekä hyväksyy henkilötietojensa ja evästeiden käytön Myyjän tietosuojakäytännön mukaisesti.

Ostosopimus on tehty, kun Myyjä vahvistaa Asiakkaan tilauksen ja Asiakas on saanut tilausvahvistuksen sähköpostitse. Myyjä kehottaa Asiakasta säilyttämään tilausvahvistuksen mahdollisia yhteydenottoja varten Myyjän asiakaspalveluun.

Mikäli Asiakkaan tilaaman tuotteen hinta on ilmoitettu väärin, Myyjä ottaa yhteyttä Asiakkaaseen ja odottaa Asiakkaan hyväksyntää korjatusta hinnasta ennen kuin Myyjä jatkaa tilauksen käsittelyä.

Maksu

Asiakas voi maksaa Verkkosivustolla ilmoitetuilla tavoilla. Myyjällä on oikeus veloittaa maksu Asiakkaalta heti tilauksen yhteydessä, jos Asiakas ei ole valinnut maksutavaksi laskua tai vastaavaa maksutapaa. Laskulla tai osamaksulla ostettaessa voidaan tehdä luottotietojen tarkistus. Asiakkaalle ilmoitetaan tästä. Myyjä pidättää oikeuden olla tarjoamatta kaikkia maksutapoja sekä muuttaa maksutapaa, jos Asiakkaan valitsema maksutapa ei jostain syystä toimi sillä hetkellä tai Asiakasta ei hyväksytä kyseisen maksutavan käyttäjäksi.

Maksun viivästyessä veloitetaan sovittu ja lakisääteinen muistutusmaksu ja viivästyskorko. Jos maksua ei suoriteta, lasku lähetetään perintään.

Myyjällä on SSL-varmenteet, ja koko Verkkosivusto käyttää SSL-tekniikkaa, mikä tarkoittaa, että kaikki Asiakkaan ja Verkkosivuston välinen liikenne on salattu.

Toimitus

Myyjä toimittaa vain Suomeen. Toimitus tapaahtuu pääsääntöisesti yhteistyössä PostNordin kanssa. Yksittäistapauksissa ja suurempien toimitusten kohdalla Myyjällä on oikeus tehdä poikkeuksia tästä. Lue lisää rahti ja toimitus.

Varastotavarat lähetetään normaalisti sen ajanjakson aikana, joka on ilmoitettu tuotesivulla, mutta kuitenkin viimeistään 5 työpäivän kuluessa tilauksesta. Viime kädessä koko tilauksen yhteenlaskettu toimitusaika on sidottu sen tuotteen toimitusaikaan, joka on pisin, sekä huolitsijan toimitusajan pituuteen. Mikäli tilaukseen sisältyy tilaustavaraa, Myyjä odottaa tavaran saapumista ennen Asiakkaalle lähettämistä. Väliaikaisesti loppuneet menevät jälkitoimitukseen, ja lähetetään heti tavaran saavuttua varastollemme. Myyjä maksaa jälkitoimituksen rahtikulut. Alle 50€:n jälkitoimitukset peruuntuvat, ja tuote täytyy tilata uudelleen.

Mikäli Myyjä ei pysty toimittamaan sovitun aikarajan puitteissa, Asiakkaalle ilmoitetaan heti viivästyksen syystä, ja uudesta arvioidusta toimitusajankohdasta. Jos Myyjä ei pysty korjaamaan virhettä kohtuullisessa ajassa, on Asiakkaalla oikeus peruutta osto, mikä koskee myös erikoistilauksia.

Myyjä on vastuussa toimituksen aikana tapahtuvista vaurioista tai lähetyksen hukkaamisesta. Asiakas on vastuussa kuljetuksesta mahdollisen palautuksen yhteydessä.

Asiakkaan on noudettava pakettinsa sen ajan sisällä, mikä ilmoitetaan saapumisilmoituksessa. Paketti on normaalisti noudettava henkilökohtaisesti ja voimassa oleva henkilöllisyystodistus sekä lähetysnumero on esitettävä. Asiakas saa aina ilmoituksen, mistä ja milloin paketti on noudettavissa. Ilmoitus voi tapahtua sähköpostitse, postitse tai, jos Asiakas on ilmoittanut matkapuhelinnumeron, myös puhelimitse tai tekstiviestillä.

Mikäli Asiakas ei nouda tai vastaanota pakettia, Myyjällä on oikeus veloittaa 15€:n rahtikulut.

Kuljetusvauriot

Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa mahdollisista kuljetusvaurioista kahden (2) kuukauden sisällä. Ilmoitus tehdään Myyjän asiakaspalveluun sähköpostitse info@duab.fi niin, että Myyjällä on mahdollisuus ilmoittaa vauriosta huolitsijalle. Asiakkaan velvollisuus on avata pakkaus ja tarkastaa tavaran kunto niin pian kuin mahdollista, jotta näkyvät ja paketin sisäiset kuljetusvauriot havaitaan.

Mikäli lähetyksessä on selkeästi näkyvä toimitusvaurio, helpointa on ilmoittaa siitä heti vastaanotettaessa kuljettajalle. Pyydä kuljettajaa tekemään merkintä rahtikirjaasi asiasta.

Kuljetusvaurion sattuessa Asiakas ei saa käyttää tavaraa, ja Asiakkaan tulee säilyttää tavaran pakkausmateriaali mahdollista palautusta ja tarkastusta varten reklamaation käsittelyn yhteydessä.

Palautusoikeus

Asiakkaalla on aina 14 päivän palautusoikeus Verkkosivustolta tekemäänsä ostokseen kuluttajansuojalakiin perustuen. Tämä tarkoittaa, että Asiakkaalla on oikeus peruuttaa ostoksensa ilmoittamalla siitä Myyjälle 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jolloin Asiakas tai hänen edustajansa on vastaanottanut tilatun tavaran.

Peruutusoikeus ei koske seuraavantyyppisiä tavaroita:

  1. Tavarat, jotka on valmistettu tai tilattu Asiakkaan toiveiden mukaan tai jotka ovat muulla tavoin saaneet selkeän, yksilöllisen leiman. Tämä koskee mm. erityisesti tilattuja tavaroita (tilaustavaroita).
  2. Tavarat, joiden sinetit ovat rikkoutuneet, ja joita ei voida palauttaa terveys- tai hygieniasyistä.
  3. Tavara, joka on nopeasti pilaantuva tai vanhentuva.

Mikäli Asiakas haluaa peruuttaa ostoksen, joka on tehty Verkkosivuston kautta, Asiakkaan on ilmoitettava tästä Myyjälle ennen kuin peruutusoikeuteen oikeuttava aika on kulunut umpeen. Asiakkaan tulee lähettää selkeä ja selväsanainen viesti sähköpostilla osoitteeseen info@duab.fi, mikä auttaa Asiakasta palautusmenettelyssä. Asiakkaan tulee antaa viestissä seuraavat tiedot: nimi, osoite, tilausnumero tai laskun numero sekä muut asiaankuuluvat tiedot. Jotta palautusmenettely olisi helpompaa, on Myyjä koonnut ohjeet palautusmenettelyä varten tänne. Sieltä löytyy myös palautuslomake, joka tulee lähettää palautuksen mukana. 

Jos asiakas ei halua käyttää edellä mainittuja vaihtoehtoja, hän voi seurata Kuluttajaviraston ohjeita, jotka löytyvät täältä.

Peruuttamisoikeutta käyttäessään Asiakas vastaa itse tavaran takaisinlähettämisestä ja paluurahdista. Tavara tulee lähettää takaisin 14 päivän kuluessa siitä, kun peruuttamisoikeuden käyttö ilmoitettiin Myyjälle. Tavara lähetetään hyvin pakattuna alkuperäispakkauksessa. Asiakas on vastuussa paluulähetyksen aiheuttamista vaurioista ja muista riskeistä, jotka liittyvät paluulähetykseen, minkä takia Myyjä suosittelee käyttämään kuljetustapaa, jossa on mahdollista seurata lähetyksen etenemistä. Myyjä ei lunasta postiennakolla tai kirjattuna kirjeenä lähetettyjä paketteja, eikä nouda noutopisteelle lähetettyjä paketteja, esimerkiksi PostNord MyPack.

Mikäli Asiakas haluaa käyttää Myyjän rahtisopimusta, seuraavat hinnat ovat voimassa:

  • 15€

Kun Asiakas peruuttaa ostoksensa, palautetaan Asiakkaan siitä maksama kauppasumma sekä rahtikulut. Poikkeuksena ovat mahdolliset ylimääräiset toimituskulut, jotka jothuvat siitä, että Asiakas on valinnut muun toimitustavan kuin Myyjän tarjoama vakiotoimitustapa. Jos tilauksesta palautetaan vain osa, rahtikuluja ei palauteta.

Myyjällä on oikeus vähentää palautettavasta summasta tavaran arvonalenemisen suuruinen summa. Jos näin tapahtuu, se johtuu siitä, että Asiakas on käsitellyt tavaraa enemmän kuin on tarpeen sen ominaisuuksien tai toiminnan määrittämiseksi.

Helpottaakseen palautusten käsittelyä sekä Asiakkaalle että Myyjälle sekä vältääkseen mahdollisia oikeudellisia riitoja, valitsee Myyjä toimintatavakseen ja takuuksi Asiakkaalle, että arvonalenemisesta ei tehdä vähennystä niissä tapauksissa, joissa seuraavat asiat täyttyvät. Jos sitä vastoin seuraavat asiat eivät täyty, tulee Myyjä, siinä tapauksessa että se nähdään välttämättömänä, käyttämään lakisääteistä oikeuttaan periä korvaus tavaran arvonalenemisesta. Tämä korvaus vaihtelee tapauskohtaisesti, ja siitä ilmoitetaan Asiakkaalle ennen kuin lopullinen takaisinmaksu tapahtuu.

Palautuksiaja vaihtoja koskevat ohjeet, jotta vältetään arvonalenemisesta johtuva vähennys:

  • Jos tavaran pakkaus on uudelleensuljettava, on Asiakkaalla oikeus avata pakkaus ja tarkastaa ja testata tuote. Palautettavan tavaran tulee kuitenkin olla uudenveroisessa kunnossa sekä pakattuna alkuperäispakkaukseensa.
  • Tavara palautetaan alkuperäispakkauksessaan, pakkaus ei saa olla vaurioitunut, ja kaikki pakkauksessa alunperin ollut sisältö on mukana.
  • Tavara ei saa olla koottu, käytetty tai muulla tavoin poiketa alkuperäisestä kunnostaan.

Myyjä maksaa palautettavan summan Asiakkaalle 14 päivän kuluessa peruuttamisviestin vastaanottamisesta. Poikkeustapauksissa palautusta voidaan lykätä pidemmäksi ajaksi, mutta viimeistään 14 päivää siitä, kun Myyjä on vastaanottanut tavaran tai kun Asiakas voi todistaa tavaran palauttamisen, riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin.

Takuu

Myyjän tuotteilla on vähintään yhden (1) vuoden takuu, jos muuta ei ole ilmoitettu, poikkeuksena kulutustuotteet. Tavaroiden takuu kattaa vain alkuperäiset valmistusvirheet, ja siten takuu ei kata virheitä, jotka johtuvat tuotteen toiminnan tai ulkonäön muuttamisesta, uudelleenrakentamisesta tai muusta muutoksesta. Takuu alkaa ostopäivästä, ja Asiakkaan saama tilausvahvistus, kuitti ja rahtikirja toimivat todisteena takuusta.

Tapauksissa, joissa valmistaja itse tai huoltokorjaamo hoitaa takuuasiaa, ohjataan Asiakas ensisijaisesti kääntymään heidän puoleensa takuuvaatimusten käsittelyä varten. Tapauksissa, joissa valmistaja tai maahantuoja myöntää pidemmän takuuajan kuin yksi (1) vuosi, tuote kuuluu luonnollisesti tämän takuuajan piiriin, mutta takuuvaatimukset on esitettävä suoraan kyseiselle valmistajalle tai maahantuojalle ensimmäisen vuoden päättymisen jälkeen.

Reklamaatiot

Reklamaatio-oikeus kattaa virheelliset tuotteet kuluttajasuojalainsäädännön mukaisesti. Asiakkaan, joka haluaa reklamoida tilatun tavaran virheestä, on oltava yhteydessä Myyjään niin pian kuin mahdollista virheen havaittuaan. Reklamaatiot, jotka on tehty kahden kuukauden sisällä virheen huomaamisesta, katsotaan aina tehdyiksi hyvissä ajoin. Asiakkaalla on 3 vuoden reklamaatio-oikeus Myyjältä ostettuille tavaroille.

Reklamaatiota tehdessään Asiakkaan tulee kuvailla virhettä tai vauriota mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja liittää mukaan kuvia vauriosta. Tämä siksi, että Myyjä pystyy arvioimaan asian niin hyvin kuin mahdollista. Kun Myyjä on vastaanottanut reklamaation, Asiakkaan tulee antaa tarvittavia lisätietoja ja kuvia, joita tarvitaan asian selvittämisessä. Reklamoidun tuotteen palautuksessa käytetään samaa menettelyä kuin palautustapauksissa. 

Kun asia on käsitelty ja reklamaatio hyväksytty, Asiakkaan on käytettävä Myyjän toimittamaa palautuslähetysasiakirjaa, ja palautettava tavarat mahdollisuuksien mukaan aina alkuperäispakkauksessa ja -kääreessä. Tavara on toimitettava Myyjälle 14 päivän kuluessa palautuslähetysasiakirjan vastaanottamisesta.

Kun reklamoitu tavara on palautettu ja reklamaatio hyväksytty, Myyjä maksaa Asiakkaalle korvauksen sovellettavan kuluttajausojalain mukaisesti. Myyjä pyrkii tekemään tämän 30 päivän kuluessa siitä, kun Myyjä on vastaanottanut reklamaation, mutta tämän voi kestää kauemmin riippuen tavaran kunnosta.

Myyjä vastaa hyväksyttyjen reklamaatioiden palautusrahdista.

Myyjä pidättää itsellään oikeuden hylätä reklamaatio, jos käy ilmi, että tavara ei ole viallinen voimassa olevan kuluttajasuojalain mukaisesti.

Myyjä ei korvaa menetettyjä kuluja tai kustannuksia toisen korjaamon tekemistä korjauksista, jos siitä ei ole erikseen sovittu.

Force Majeure

Myyjä on vapautettu velvollisuuksiensa täyttämisestä Asiakasta kohtaan, jos se johtuu Myyjästä riippumattomista olosuhteista, kuten lainsäädännön muutoksista, viranomaisen toimista, teknisistä ongelmista, työtaisteluista, tulipalosta, tulvasta, sodasta, terrorismista, sabotaasista, suuronnettomuuksista tai vastaavista tapahtumista. Nämä olosuhteet muodostavat perusteen vapautukseen vahingonkorvauksista ja muista seuraamuksista. Jos tällainen tilanne syntyy, Myyjä ilmoittaa Asiakkaalle, ja molemmilla osapuolilla on oikeus peruutta kauppa välittömästi.

Ehtojen muutokset

Myyjä pidättää itsellään oikeuden tehdä muutoksia näihin Ehtoihin milloin tahansa. Kaikki näiden Ehtojen muutokset julkaistaan Verkkosivustolla. Muutokset tulevat voimaan siitä hetkestä, kun Asiakas on hyväksynyt Ehdot uuden oston yhteydessä, tai Verkkosivustolla vierailunsa yhteydessä, tai vaihtoehtoisesti 30 päivää sen jälkeen, kun Myyjä on ilmoittanut Asiakkaalle muutoksista. Myyjä suosittelee kuitenkin, että Asiakas pitää itsensä ajan tasalla Verkkosivustolla vieraillessaan tullakseen tietoiseksi Ehtojen muutoksista.

Pätemättömyys

Jos toimivaltainen tuomioistuin, viranomainen tai välimiesoikeus toteaa jonkin näiden Ehtojen määräyksen pätemättömäksi tai täytäntöönpanokelvottomaksi, kyseinen määräys ja kaikki muut määräykset pysyvät täysin voimassa sovellettavan lain sallimissa rajoissa. Pätemättömiksi tai täytäntöönpanokelvottomiksi julistetut määräykset korvataan asianmukaisilla oikeudellisilla ohjeilla ja neuvoilla.

Erimielisyydet

Erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti saavuttamalla yhteisymmärrys Myyjän asiakaspalvelun kanssa keskustellen.

Jos erimielisyyttä ei pystytä ratkaisemaan, Asiakas voi ilmoittaa asian Kilpailu- ja kuluttajavirastolle nettisivu kautta kkv.fi, tai tehdä valituksen EU:n kiistanratkaisuun kehitetyn verkkoalustan kautta täällä http://ec.europa.eu/odr

Riitatapauksessa Myyjä noudattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöstä.

Husqvarna 

Toimitusta edeltävä tarkastus ja turvallisuusmääräykset

Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB (556395-8809) suorittaa seuraavat tarkastukset Husqvarnan® tuotteen tilauksen yhteydessä, jotta sinä asiakkaana voit tuntea olosi turvalliseksi ja ymmärtää koneen toiminnan ja turvallisuuden käytön aikana.

Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB on Husqvarna AB:n valtuutettu jälleenmyyjä, mikä tarkoittaa, että Husqvarnan tuotteen oston yhteydessä avaamme pakkauksen, tarkastamme koneen ja sen turvallisuustoiminnot sekä suoritamme toimitustarkastukset. 

Tilatessaan Duabilta koneen, Asiakas vahvistaa tutustuneensa koneen oikeanlaiseen käyttöön, turvalliseen käsittelyyn sekä huoltoon. Tämän Asiakas tekee tutustuen käyttö- ja turvallisuusohjeisiin, käyttöä koskeviin ohjeisiin/tietoihin Husqvarnan verkkosivuilla tai ottamalla yhteyttä Myyjän asiakaspalveluun osoitteessa info@duab.fi.

Tuote toimitetaan Asiakkaalle käyttövalmiina, yhdessä tarpeellisten ohjeiden ja mahdollisesti toimitettavien työkalujen tai lisätarvikkeiden kanssa. Me annamme myös ohjeita koskien koneen oikeanlaista käyttöä, turvallista käsittelyä ja hoitoa käyttöohjeiden mukaisesti.

Huomioi, että jokainen tuote toimitetaan käyttöohjeineen ja voimassa olevine turvallisuusohjeineen. Turvallisuusohjeita on noudatettava. Löydät myös turvallisuusohjeet ladattavana PDF-tiedostona kyseisen koneen tuotesivulta osoitteessa duab.fi.

Husqvarnan jälleenmyyjien turvallisuusvaatimusten mukaisesti tuotteessa on kahdet teippaukset, koska me olemme avanneet pakkauksen, ja suorittaneet tarkastuksen ennen tuotteen toimitusta. Tämän vuoksi sinä Asiakkaana voit tuntea olosi turvalliseksi sekä saada parhaat mahdolliset edellytykset uuden Husqvarna-koneesi käyttöön.