Vaihto- ja palautusoikeus, reklamaa­tiot

Peruuttamisoikeus

Etämyynnissä (esim. nettikaupan kautta tai puhelimitse tehdyn kaupan kautta) sovelletaan kuluttajasuojalain 6 luvun säännöksiä sekä oikeusministeriön asetusta peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista (110/2014). Tämä tarkoittaa että etämyynnissä asiakkaalla on oikeus peruuttaa ostoksensa 14 päivän kuluessa ilman erityistä syytä. Me Duabilla tarjoamme lisäksi 30 päivän avoimen ostoksen, lue lisää asiasta otsikon Avoin ostos alta. Riippumatta siitä käytätkö 14 päivän peruutusoikeuttasi vai avointa ostosta, sinä asiakkaana olet vastuussa paluurahdista. Oikeutesi käyttää peruuttamisoikeutta lasketaan siitä päivästä, kun vastaanotit tavaran (jos peruuttamisoikeuden viimeinen päivä osuu lauantaille tai sunnuntaille, voit käyttää peruuttamisoikeuttasi vielä seuraavana arkipäivänä). Jos ostat useita tavaroita, tai tuotteen joka koostuu useista osista, peruuttamisoikeuden alkaminen lasketaan siitä päivästä, kun vastaanotit viimeisen tuotteen/osan tuotteesta. Jos kyseessä on säännöllisesti tai toistuvasti määrätyin väliajoin tapahtuva toimitus, silloin peruuttamisoikeuden lasketaan alkavan siitä päivästä, kun vastaanotit ensimmäisen toimituksen. Jos kyseessä on ostettu palvelu ja hyväksyt, että palvelu alkaa 14 päivän kuluessa, hyväksyt, että peruuttamisoikeutta ei ole, kun palvelu on suoritettu.

Sinulla on oikeus tutkia ostamasi tuote ennen kuin palautat sen. Tällaisen tutkimuksen suorittamiseksi sinulla on oikeus käsitellä tavaraa siinä määrin kuin on tarpeen sen ominaisuuksien tai toiminnan määrittämiseksi. Toisin sanoen sinulla on oikeus testata että tuote toimii, mutta et saa käyttää sitä sen varsinaisessa käyttötarkoituksessa, jos aiot palauttaa tuotteen. Huomaa että oikeutta tutkia tavara ei voida soveltaa tiettyihin tuotteisiin, kuten jotkut koneet ja paristot.

Jos haluat peruuttaa ostoksesi, tulee sinun ilmoittaa asiasta kirjallisesti meille viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamisesta. Kun olet saanut meiltä kirjallisen vahvistuksen, täytä Palautuslomake ja palauta tavara valitsemallasi lähetystavalla alla näkyvään osoitteeseen.

Lisätietoja peruutusoikeudesta löydät myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta.

Jos käytät peruutusoikeuttasi annetun ajan sisällä, palautamme maksamasi hinnan ilman turhaa viivästystä, viimeistään 14 päivän kuluessa siitä kun olet ilmoittanut meille peruuttavasi ostoksesi. Takaisinmaksu tarkoittaa että palautamme sinulle ne maksusuoritukset, jotka olet tehnyt meille, mukaan lukien lähetysrahtikulut varastoltamme, mutta ei kuitenkaan paluurahtikuluja. Takaisinmaksu suoritetaan samalla maksutavalla, jos mahdollista, kuin käytit tuotteen maksaessasi, jos emme nimenomaan sovi muusta maksutavasta. Takaisinmaksusta ei synny sinulle lisäkustannuksia. Jos Walleylta puuttuu jotain tietoja takaisinmaksuun liittyen, he ottavat sinuun yhteyttä.

Avoin ostos ja tuotteen vaihto

Tarjoamme 30 päivän avoimen ostoksen siitä päivästä kun vastaanotit tavaran seuraavin ehdoin – tavara on käyttämätön ja se on vahingoittumattomassa alkuperäispakkauksessaan. Jos haluat hyödyntää avointa ostosta, lähetä tavara takaisin hyvin pakattuna ja palautuslomakkeen kera merkinnällä että haluat käyttää avointa ostosta. Sinä asiakkaana olet vastuussa paluurahdista. Maksamme takaisin tuotteen koko arvon, kun tuote on saapunut meille vahingoittumattomana. Jos alkuperäispakkaus on vaurioitunut tai teipattu, tehdään takaisinmaksusta 20% vähennys. Jos tuote on vaurioitunut, tehdään tapauskohtainen arvio arvonalenemisesta. Asiakas on vastuussa vaurioista paluurahdin aikana. On tärkeää että heti vastaanotettuasi tavaran tarkistat, että se vastaa tilaustasi ja täyttää toiveesi, emme ota vastaan käytettyjä tavaroita.

HUOM! Paketin osan palauttaminen tarkoittaa, että muut paketin osat muuttuvat normaalihintaisiksi.

Jos haluat vaihtaa kokoa tai tuotetta, tulee sinun tehdä uusi tilaus. Maksat uuden tilauksen normaalisti, ja saat rahasi takaisin alkuperäisestä ostoksesta, kun olemme vastaanottaneet palautetun tavaran. Jos maksoit laskulla, voit kirjautua sisään walley.fi-sivulle tai sovelluksen kautta, ja siirtää laskusi eräpäivää.

Miten palautan tavarat?

Jos haluat peruuttaa ostoksesi, pyydämme palauttamaan tavarat alkuperäispakkauksessaan sekä pakkausmateriaalissaan yhdessä mukana tulleiden asiakirjojen kanssa. Huomaa ettemme voi käsitellä palautusasiaa ilman palautuslomaketta.

Paluurahti

Jos asiakkaana haluat käyttää peruutusoikeuttasi tai avointa ostosta, maksat paluurahdin lähettäessäsi tavaran takaisin. Pyydämme sinua käsittelemään tavaraa huolellisesti ja pakkaamaan tavaran paluurahtia varten sekä noudattamaan ohjeitamme pakkaamisessa ja lähettämään mukana palautuslomakkeen. Pakkaa tavara niin hyvin, että se ei voi vaurioitua paluukuljetuksen aikana sekä toimi huolellisesti, kunnes tavara luovutetaan rahdinkuljettajalle. Älä unohda pyytää kuljetusyritykseltä kuittia lähetyksestä, ja säilytä se niin kauan kuin olet saanut vahvistuksen, että tavara on saapunut varastollemme!

Voit valita paluurahdin itse tai vaihtoehtoisesti käyttää meidän rahtisopimustamme, jolloin paluurahtikulut vähennetään takaisinmaksusta. Katso alla näkyvästä taulukosta hinnat:

Toimitustapa Hinta Esimerkkituote
Paketti noutopisteelle 9,90€ Käsityökalut, vaatteet

Erikoiskuljetukset/-lavatavara – Ota yhteyttä asiakaspalveluun saadaksesi hinnan (esim. kasvihuoneet, ajoleikkurit)

Näissä voi olla poikkeuksia. Jos haluat käyttää meidän rahtisopimustamme, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, ja saat osoitekortin sekä hintatiedot.

Arvon aleneminen

Kun käytät peruuttamisoikeuttasi, voimme vähentää palautettavasta summasta palautettavien tavaroiden arvon alenemista vastaavan summan. Tämä voi koskea valitsemastasi toimitustavasta aiheutuvia korkeampia paluurahtikuluja tai tavaran arvon alenemista, kun sitä on käsitelty enemmän kuin on ollut tarpeen sen ominaisuuksien tai toiminnan määrittämiseksi. Voimme myös sisällyttää suhteellisen osuuden sellaisen palvelun hinnasta, joka suoritettiin osittain ennen kuin käytit peruuttamisoikeuttasi, jos nimenomaisesti pyysit palvelun suorittamista peruuttamisaikana.

Asiakkaan toiveiden mukaan valmistetut tuotteet ja käyttötuotteet

Tavarat ja tuotteet, jotka on valmistettu sinun erityistoiveidesi mukaan, eivät sisälly peruutusoikeuden piiriin. Kyse voi olla tuotteesta, joka on valmistettu tai jota on muutettu olennaisesti kuluttajan erityisohjeiden mukaisesti tai joka on muuten selvästi yksilöllinen, kuten tilaustavarat ja räätälöidyt tuotteet. Peruutusoikeus ei myöskään koske tuotteita, jotka pilaantuvat tai vanhenevat nopeasti.

Reklamaatio

Jos ostamasi tuote on viallinen, on sinulla oikeus reklamoida se ottamalla ensi sijassa yhteyttä meidän asiakaspalveluumme. Kuluttajana sinulla on aina oikeus tehdä reklamaatio kuluttajansuojalain mukaan. Sinun on tehtävä reklamaatio mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet havainnut virheen, mutta viimeistään kolmen vuoden kuluttua siitä, kun olet vastaanottanut tavaran.

Virheelllä tarkoitetaan tuotteessa alkunperin ollutta virhettä, joka oli jo olemassa kun vastaanotit sen, tuote ei vastaa kuvausta, tuotetta ei voida käyttää sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, tuote ei vastaa sitä mitä sinä ostajana olisit voinut kohtuudella odottaa tai sen mukana ei ollut esimerkiksi asennusta, huoltoa ja käyttöä koskevia ohjeita. Virheeksi ei kuitenkaan lueta tuotteen heikkenemistä onnettomuuden, laiminlyönnin, virheellisen tai puutteellisen huollon, väärän polttoaineen, virheellisen asennuksen tai epänormaalin käytön vuoksi. Reklamaatio-oikeus ei myöskään kata normaalia kulumista ja kuluvia osia kuten terät, hihnat jne.

Olosuhteista ja tavarassa havaitun vian tyypistä riippuen voimme tarjota korvaavaa tuotetta, korjata vian korjaamalla tuotteen tai tarjota hinnanalennusta. Tietyissä poikkeustapauksissa voi sinulla olla oikeus perua kauppa, jos virheellä on sinulle ostajana huomattava merkitys ja jos mikään muu korjaustoimenpide ei ole asianmukainen.

Takuu

Jälleenmyyjänä noudatamme myymiemme tuotteiden valmistajien myöntämiä takuita. Tietyn tuotteen takuuajan löydät tuotesivulta, ja on tärkeää muistaa, että takuuaika voi olla lyhyempi, jos ostat tuotteen yrityksenä ja käytät sitä ammatilliseen tarkoitukseen. Tietyt tuotteet, kuten puutarhakoneet, korjataan joko Duabin korjaamolla tai muussa valtuutetussa tuotemerkin huoltoliikkeessä. Jotta huolto voidaan suorittaa, tulee tuote lähettää tai viedä valtuutettuun huoltoliikkeeseen. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta saat tiedon mitä huoltoliikettä tulee käyttää. Takuukorjaus on maksutonta. Jos korjaus ei ole takuun piirissä, vian etsinnästä, korjauksesta ja rahdista tehdään veloitus erikseen. Tuotteen vaihto tai korjaus ei pidennä takuuaikaa.

  1. Takuu alkaa ostopäivästä, jos muuta ei mainita. Takuu on voimassa vain, jos toimitat tuotteen meille tai tuotemerkin valtuutetulle korjaamolle.
  2. Takuu kattaa valmistusvirheet ja uudet varaosat, mahdolliset rahtikulut sekä työn osuuden.
  3. Takuu ei kata kuluvia osia (kuten hihnat, ketjut ym.), käyttäjän toiminnasta, painepesureiden ja vesiautomaattien jäätymisestä, virheellisestä asennuksesta, väärän polttoaineen käytöstä tai huollon puutteesta johtuvia virheitä, naarmuja tai lommoja, ukkosvaurioita, varkautta, tulipaloa tai muita ulkoisista olosuhteista johtuvia vaurioita jne.
  4. Jos tuotteessa on sarjanumero, takuu on voimassa vain siinä tapauksessa, että sarjanumero on näkyvissä.
  5. Jos tuotetta tutkittaessa käy ilmi, että vika ei kuulu takuun piiriin tai että tuotteessa ei ole mitään vikaa, sinulta veloitetaan sekä rahti- että paluurahtikulut ja mahdolliset vianetsintäkulut.

Yritykset

Jos teet tilauksen elinkeinonharjoittajana, sovelletaan Kauppalakia.

Force Majeure

Duab ei ole velvollinen täyttämään ostosopimusta tapauksissa, joissa poikkeuksellinen, ennalta arvaamaton tapahtuma tai olosuhde, johon emme voi vaikuttaa ja jota ei kohtuudella olisi voitu estää, johtaa siihen, että osto-, toimitus- tai muuta velvoitetta ei voida täyttää. Sama pätee, jos tällainen seikka vaikeuttaa tai viivästyttää merkittävästi velvoitteen täyttämistä, jolloin sinulla kuluttajana ja Duabilla on oikeus peruuttaa kyseinen ostosopimus.

Kysymykset, valitukset tai erimielisyydet

Erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti asiakaspalvelun kanssa käytyjen keskustelujen tuloksena. Jos riita jatkuu, sovellamme niin sanottua vaihtoehtoista riidanratkaisua ja noudatamme vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen päätöstä. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi kuluttajaneuvontaan ja sen jälkeen, jos sopua ei löydy, kuluttajariitalautakuntaan. Voit myös tehdä valituksen EU:n verkkovälitteisen riidanratkaisuportaalin kautta.

Yhteystiedot ja palautusosoite

Drift & Underhållsteknik i Mönsterås AB (Duab)
Södra vägen 3
383 34 Mönsterås
Ruotsi

info@duab.fi

Palautuslomake (PDF)